Generaal Eisenhowerstraat

De Generaal Eisenhowerstraat wordt een groene, leefbare en bereikbare winkel- en woonstraat. Het kruispunt met de Koningin Elisabethstraat wordt heringericht en opgefleurd met groenperken. Ter hoogte van VBS Sint-Michiel creëren we een veilige en aangename schoolomgeving.

Onder de grond is Fluvius volop bezig met de aanleg van een modern warmtenet. Imog in Harelbeke verbrandt huisafval en dat genereert warm water. Dit warm water wordt via een buis onder de Leie naar Kuurne gebracht. Via een netwerk van leidingen gaat het via de Koning Albertstraat door het centrum van onze gemeente. Op die manier zijn we klaar om grote gebouwen in ons centrum hierop aan te sluiten. Dit is goedkoper én ecologischer. De werken voor het warmtenet worden samen met de rioleringswerken uitgevoerd.

Wist je dat...

we het eerste gemeentehuis zijn die aangesloten wordt op het warmtenet door Fluvius?

Meer info over het warmtenet

Kids

De Generaal Eisenhowerstraat en Koningin Elisabethstraat krijgen meer groen. De schoolomgeving van VBS Sint-Michiel wordt veilig en aangenaam ingericht.

Wist je dat...

hier een warmtenet wordt aangelegd? Samen met de rioleringen krijgen ze een plek onder de grond.

Maar wat is een warmtenet precies?

Je huisvuilzak wordt wekelijks opgehaald en naar een grote verbrandingsoven in Harelbeke gebracht. Bij het verbranden van je afval komt veel warmte vrij. Deze warmte ging verloren … jammer toch? Daarom bedachten wetenschappers een warmtenet. De warmte van de verbranding wordt gebruik om water te verwarmen. Dit warm water wordt via een grote buis onder de Leie tot in Kuurne gebracht. Daar worden ze via kilometers buizen onder de Kuurnse centrumstraten tot in heel wat gebouwen gebracht. Met de restwarmte worden de gebouwen opgewarmd of komt warm water uit de kraan. Best knap hé? En goed voor de portemonnee en het klimaat!

Heb je al eens een warmtenetbuis van dichtbij gezien?

Meer info over het warmtenet