Start in Kuurne! Onder dit motto wil Kuurne onder andere de invulling van leegstaande panden verder uitbouwen en de kern van Kuurne weer doen bruisen. Bij dit concept mikken we op startende ondernemers die hun ondernemingsidee willen uittesten, daar hopelijk in slagen, en daarna willen blijven in Kuurne.

Kuurne wil hier optreden als facilitator tussen eigenaars van leegstaande commerciële panden en ondernemers die een invulling willen realiseren, met het oog op een structureel wegwerken van de commerciële leegstand.

Bij opname van een gebouw in de stedelijke database van Start in Kuurne gaat de eigenaar akkoord om het pand aan te bieden aan uitzonderlijke voorwaarden:

1. Het pand wordt verhuurd via een handelshuurovereenkomst van korte duur (minimaal 36 maand, maximaal 1 jaar) i.p.v. een traditionele handelshuurovereenkomst (3-6-9)
  2. Voor iedereen gelijk. De vaste huurprijzen van Start in Kuurne worden gehanteerd (zie verder)
  3. De belastingen met betrekking tot het pand (onroerende voorheffing) blijven ten laste van de eigenaar bij een verhuur via Start in Kuurne. De eigenaar kan wel in bepaalde gevallen een syndic kost doorrekenen aan de huurder.
  4. Kosten (o.a. gebruik nutsvoorzieningen) en belastingen met betrekking tot de uitbating zijn ten laste van de huurder.

Een pand dat opgenomen is in de database kan nog steeds aangeboden worden op de reguliere markt, ook als het pand ingevuld is Start in Kuurne. In dit laatste geval dient de afgesloten handelshuurovereenkomst met eventuele opzegtermijnen natuurlijk wel gerespecteerd te worden.

Een voorbeeld van handelshuurovereenkomst van korte duur kan aangeleverd worden door het loket ondernemen Kuurne. Alle elementen in deze overeenkomst kunnen gewijzigd worden, met uitzondering van de prijzen die nooit hoger mogen zijn dan de vastgelegde prijzen.

De huurder van het pand is verantwoordelijk voor de uitbating, o.a..

1. het nemen van alle nodige maatregelen om de veiligheid te garanderen (o.a. brandveiligheid …)
  2. het afsluiten van de nodige verzekeringen (o.a. brandverzekering, BA …)
  3. het beschikken over de nodige vergunningen (stedenbouwkundige vergunning, milieuvergunning, omgevingsvergunning, drankvergunning, FAVV …)
  4. de huurder van het pand draagt de kosten voor het operationeel maken van het pand, met uitzondering van het voorzien van de primaire nutsvoorzieningen. Indien er toch kosten zouden verdeeld worden, worden deze afspraken best voorzien in de overeenkomst.

De gevolgen van het sluiten van de overeenkomst zijn verder volledig voor rekening van de partijen (eigenaar en huurder) zonder dat de gemeente in zaak kan geroepen worden bij een rechtsprocedure tussen beide partijen. De gemeente garandeert onder geen enkel beding een invulling van het gebouw of een toewijzing van een pand.

Het is voor beide partijen opportuun om bij het afsluiten van de overeenkomst afspraken te maken over huurprijs voor de periode na het Start in Kuurne traject. Hieronder de prijzen die wij binnen het start in Kuurne traject hanteren.

Max. 3 maand

Max. 6 maand

Max. 12 maand

+12 maand

0-50m2

150 € per maand

225 € per maand

300 € per maand

50-100m2

300 € per maand

450€ per maand

600 € per maand

100-200m2

450 € per maand

675 € per maand

900 € per maand

+200m2

OVTK

Reguliere markt huurprijs

Sinds 01/01/2019 is commercieel verhuur voor een periode tot zes maanden onderworpen aan BTW.