Oude gemeenteschool Wijzer krijgt nieuwe bestemming

Gepubliceerd op Vrijdag 24 mei 2024
Wijzer

Volgende week opent met Nest het nieuwe schoolgebouw in de Kattestraat. De gemeente Kuurne, medewerkers van de scholen en de leerlingen verlaten eind juni de schoolgebouwen Pienter in de Sint-Pietersstraat en Wijzer in de Koning Boudewijnstraat. Schepen van onderwijs Jan Deprez: "Vrijdag nemen oud-leerlingen en oud- leerkrachten met een gezellig samenzijn afscheid van de gebouwen. De leerlingen en leerkrachten zwaaien het schoolgebouw uit over een goede maand.”

Zo komt een eind aan een rijke geschiedenis onderwijs in Pienter (vroegere Sint Pieterschool) en in Wijzer (vroegere Boudewijnschool).

Schepen van patrimonium Willem Van Wynsberghe: " De gemeente heeft beslist om de Sint-Pietersschool te verkopen. Dit via een procedure waar ook de potentiële kopers ook hun visie moeten meegeven. Er kan niet zomaar wat komen. We leggen aantal vereisten op."

Burgemeester en bevoegd voor cultuur Francis Benoit: " Wat Wijzer betreft had ik stiekem de wens er een cultuursite van te maken. De harmonie Moed en Vlijt is al een tiental jaar op zoek naar een vaste locatie. Ze verhuisden reeds van De Noote naar Bonaerde. De laatste twee jaar huisden ze in de vrije kleuterschool in de Hulstestraat maar ook daar moeten ze weg tegen de zomer.

We bieden met Wijzer een nieuwe locatie aan voor de harmonie, de drumband en het popkoor. Bovendien gaan ook de buurtbewoners ook hun ontmoetingsplekje kunnen houden voor de nieuwjaarsborrel of kleinere activiteiten. Daarnaast willen we uiteraard de bezetting van het gebouw optimaliseren. Op langere termijn bekijken we wie nog onderdak kan krijgen in Wijzer in functie van een duurzaam en polyvalent gebruik van de site.

Schepen van kinderopvang Bram Deloof is tevens tevreden: “Kind en Gezin moest weg uit Kuurne. Door strengere eisen dienen ze straks de Vrije basisschool in Sint-Pieter te verlaten. Dankzij Wijzer kunnen ze in Kuurne blijven. Goed nieuwe voor onze baby's, ouders en vrijwilligers.”

Wijzer krijgt na de vakantiemaanden dus een nieuwe bestemming. De modaliteiten en aanpassingen dienen nog te gebeuren. Maar we zijn blij dit te kunnen aankondigen want de vraag vanavond zal zijn. Wat gebeurt er nu met Wijzer? "Wel het DNA van het gebouw blijft - sociaal cultureel."