't Leeuwke

Gerestaureerd Leeuwke aan de ingang van de gemeentelijke begraafplaats

Het 'leeuwke na precies 100 jaar weer 'thuis'

Op 20 juni 1920 huldigde Kuurne zijn eerste oorlogsmonument in ter nagedachtenis van de Kuurnse slachtoffers van WO I: het beeld van een fiere Belgische leeuw – het leeuwke – die een Duitse adelaar overwon. Het monument werd betaald met de opbrengst van een geldinzameling om het lichaam van onze Kuurnse oorlogsheld Albert Vermoere te repatriëren. Die inzameling was zo succesvol dat men nog geld over had en Kuurne besliste om een oorlogsmonument op te richten.

In WO II konden de Duitse bezetters dit beeld niet aanzien en kapten de adelaar weg. Na de oorlog werd het verminkte beeld weggehaald. Het ‘leeuwke’ maakte vele omzwervingen om uiteindelijk te eindigen als tuinornament bij een privéwoning op de Brugsesteenweg in Kuurne. In 2020 – precies 100 jaar na z’n eerste inhuldiging – besliste de eigenaar van die woning aan de Brugsesteenweg – bakker Filiep Depoortere – om het leeuwke terug te schenken aan het gemeentebestuur Kuurne. Het beeld werd geïntegreerd in een nieuw oorlogsmonument naar een ontwerp van Edgard Defoort.

De brochure met het verhaal over 't Leeuwke kan je digitaal bekijken of is te verkrijgen aan het onthaal van het gemeentehuis, de bib of vrijetijdsdienst.

Locatie 't Leeuwke